Dagtilbudsdistrikt Bogense, består af børnehuset Skoven hvor der er to vuggestuegrupper og 2 børnehavegrupper, derudover har vi 7 dagplejer, som også har deres gang i børnehuset Skoven.
Vores vigtigste fokusområder i distriktet er:
- Leg, da læring sker gennem leg og det gode læringsmiljø.
- Venskaber, da alle børn skal have en god ven.
- Relationer, det er vigtigt at børn lærer at skabe gode relationer, både børn imellem og mellem børn og voksne.
- Det gode forældresamarbejde, forældrene er vores vigtigste samarbejdspartner.
- Natur og udeliv, er en stor del af vores hverdag, hvor vi bruger stranden og skoven, der er vores nærmeste nabo.
- De pædagogiske medarbejder er optaget af et stærkt arbejdsfællesskab med fokus på kerneopgaven.
- Vi vægter at arbejde i små fællesskaber, hvor der er fokus på nærvær og tryghed.
Alle medarbejdere har Første Hjælps kursus.
Indholdsfortegnelse
At støtte børn i overgangene – fra hjem til dagtilbud, mellem dagtilbud og fra dagtilbud til skole – er en vigtig opgave, som vi prioriterer i samarbejde med forældre.
Forskning viser, at børns erfaring med overgange, følger med som læring, fra den første overgang til de næste. Derfor arbejder vi målrettet på, at gøre erfaringen så positiv som muligt.
Når I, via pladsanvisningen, er blevet tildelt en plads i dagtilbud, opfordres I til at kontakte dagtilbuddet, ca. en måned inden start. Vores oplevelse er dog, at kontakten er sket på et tidligere tidspunkt.
Sammen med dagplejer/medarbejder i vuggestue, aftaler I besøg – gerne flere - hvor I dels deltager "på sidelinjen" ca. 1 time om ugen, aftaler tid til dialog om jeres barn og dagligdagen i dagtilbuddet og opstart.
Hvordan den første tid i dagpleje/børnehuset skal foregå aftaler I individuelt, da børn har forskellige behov. Generelt opfordrer vi til en blid overgang, med kortere dage.
Vi giver os god tid til at lære det enkelte barn og familie at kende og hjælper, når det er tid til at sige farvel.
Overgangen fra dagpleje/vuggestue til børnehave sker for dagplejens vedkommende ved besøg i børnehaven.
Vuggestuebørn kommer på besøg i den nye børnehavegruppe, gradvis, i den sidste måned inden start.
Vi inviterer til en "overgangs-forældresamtale" med deltagelse af dagplejer/medarbejder fra vuggestue, samt medarbejder fra den nye børnehavegruppe, for at kendt viden om jeres barn, ikke går tabt.
Ligeledes er der overgangssamtale inden barnet starter i Førskole.
Vi starter samarbejde med skolen, i oktober måned året før skolestart. Her lærer børnene de nye rammer, ude og inde at kende, gennem ugentlige besøg.
Inden Førskolestart kommer en medarbejder fra indskolingen på besøg i dagtilbud, for at hilse på børnene, i deres nuværende omgivelser.
Kostpolitik
Kostpolitikken i distrikterne tager udgangspunkt i sundhedsstyrelsens
anbefalinger. Gennem sund kost vil vi være med til at give børnene mulighed for at
udvikle sig optimalt, både fysisk, psykisk og socialt:
- Vi vil skabe ramme for glade, aktive børn, som trives.
- Vi vil lægge grundstenen for gode spisevaner i barndommen.
- Vi ønsker at medvirke til, at barnet skal opleve sund mad som værende lækkert og indbydende.
- Vi vil gerne præsentere alternativer til højtider, fødselsdage m.m., hvor sukker
samt E nr. er begrænset. - Vi vil gerne have, at børnene skal opleve og lære at ”hygge” ikke er
ensbetydende med usund mad. - Vi vil modvirke fejlernæring og overvægthed.
Ansvar
- Forældre har ansvaret for at give deres børn en god og ernæringsrig
madpakke med, samt forholde sig til distriktets kostpolitik. - Personalet i børnehusene og i dagplejen har ansvar for at informere om
distriktets kostpolitik, samt give råd og vejledning. Personalet er ikke ”kostpoliti”,
men hvis børnene skal trives og udvikle sig optimalt, så er dette et fælles ansvar. - Derudover er personalet ansvarlige for, at der under måltiderne skabes en god
og hyggelig stemning omkring måltiderne, hvor der er tid nok til at få indtaget
den rigtige mængde ”brændstof” og have mulighed for at prøvesmage nye
madvarer. - Det er forældrenes ansvar at give den rette mængde mad med til hele dagen
i børnehusene. I dagplejen er det den enkelte dagplejers ansvar, at børnene
får, hvad de har behov for. Både forældre og institution/dagpleje skal være
opmærksomme på at børns behov for mad, i perioder, kan svinge, uden det
behøver at være tegn på sygdom eller dårlig trivsel. - Personalet i børnehusene tilbyder koldt postevand ved hvert måltid. I
dagplejen tilbydes der letmælk, babymælk eller andet ifølge aftale med den
enkelte dagplejer.
Dagligdagen
Personalet tilbyder morgenmad til de børn, der kommer tidligt i børnehusene.
Tilbuddet varer til kl. 7.30. Tidspunktet for morgenmad er individuelt hos de
enkelte dagplejerne.
- Formiddag: frugt/grønt/evt. brød.
- Frokost.
- Eftermiddags-mellemmåltid: frugt/grønt/brød eller resten af madpakken.
Fødselsdage
Vi afholder gerne barnets fødselsdag, hvor forældrene er velkomne til at være
med. Vi lægger op til at skabe en god og stemningsfuld fødselsdag med sang og
hygge, hvor barnet er i centrum. Ved fødselsdage vil vi meget gerne begrænse
sukker indtaget. Alternativer kunne fx være pizzasnegle, boller, frugt-spyd, popcorn, hjemmelavet smoothie.
Dette bedes respekteres, da der igennem et år bliver holdt mange fødselsdage i
institutionen/dagplejen.
Søde Sager
Fødevarestyrelsen anbefaler ikke søde sager til 0-2 årige, fordi sukkerholdige ting,
hurtigt, optager pladsen for rigtig mad. For mange søde sager nedsætter også
muligheden for, at barnet optager nok af de vigtige vitaminer og mineraler, der
findes i maden.
For børn i alderen 3-6 år anbefaler fødevarestyrelsen at det daglige råderum, dvs.
både derhjemme og i institution, til slik, kager, sodavand, saft og andre
sukkerholdige varer ikke udgør mere end 300 KJ pr. dag, svarende til 2100 KJ på en
uge.
Dette er eksempelvis i løbet af en uge: 1 glas cola, 7 stk. slik, 1 stk. chokolade, 1
sodavands is, 1 håndfuld popcorn.
Solpolitik for dagpleje og børnehuse i Distrikterne.
Solpolitikken i Børnehusene og dagplejen tager udgangspunkt i sundhedsstyrelsens, samt
Kræftens Bekæmpelses anbefalinger angående solbeskyttelse for børn. Da
solen er en forudsætning for dannelse af D-vitamin, og udendørs aktivitet er
vigtig i forbindelse med fysisk aktivitet. Derfor er målet ikke at undgå solen, men at omgås solen fornuftigt. Derfor skal dagtilbuddet beskytte børnene i solen, når UV- indekset er 3 eller mere i månederne fra april til september.
- Vi skal give børnene fornuftige solvaner tidligt i livet.
- Vi ønsker at medvirke til, barnet skal kunne udfolde sig i solen uden risiko for
forbrændinger og forebygge de følgesygdomme, som solskoldning kan
medføre af skader. - Dagtilbuddet har ansvar for at informere om distriktets solpolitik. Informationen vil fremgå af børneintra.
- Dagtilbuddet kan give råd og vejledning.
- Personalet er ikke ”solpoliti”, målet er at give børnene den bedste
beskyttelse mod solen, når de er i dagtilbuudet i samarbejde med
forældrene.
Ansvar forældre og dagtilbud
- Forældre skal på dage, hvor der varsles stærk sol og høj UV-stråling, smøre
børnene hjemmefra med rigelig (en håndfuld) vandfast solcreme, hvor
tøjet ikke dækker. Det anbefales at vælge solcreme med beskyttelsesfaktor 15. - Forældre bør give børnene let tøj på, gerne noget der dækker albuer og knæ,
herunder også sørge for passende skiftetøj er til rådighed i dagplejen,
vuggestuen eller børnehaven. Endvidere tilrådes brug af solhat. - Forældre og dagtilbud bør tale med børnene omkring fornuftige solvaner.
- Det påhviler forældre at informere personale i dagtilbud, såfremt der er
særlige hensyn omkring ophold i solen. - Dagtilbud skal orientere nye forældre om solpolitikken og i perioden fra
april til september gerne minde forældre om solbeskyttelse , så børnene
sikres den rette beskyttelse. - Personale bør være gode solsikre rollemodeller for børnene.
Så vidt muligt bør dagtilbuddet sørge for rigeligt med skyggeområder på
legepladsen ved solsejl, parasol og overdækning. - Dagtilbuddet genindsmøre alle børn med solcreme efterfrokost, når
børnene skal igen skal udenfor og lege.
Fødselsdag er stort og spændende, og derfor skal det også fejres. I dagtilbuddene skal fødselsdagen arrangeres med det pædagogiske personale, som er tilknyttet dit barn. Man kan have ting med til uddeling, men vi henviser til at overholde kostpolitikken og derfor undgå sukkerholdige ting.
I Dagplejen aftales fødselsdagsfejringen med dagplejeren.
Som forældre er man velkommen til at deltage i fødselsdagen.
Børne- og Ungeudvalget godkendte på møde d. 3. december 2019 rammerne for arbejdet med Udedagtilbud og Udeskole. Målet med Udedagtilbud og Udeskole er læring med fokus på trivsel, sundhed og værdien af at være aktiv i uderummet hos Nordfyns Kommunes børn og unge.
Udedagtilbud er en øget anvendelse af ude- og lokalmiljø, hvor leg og læring og frisk luft er med til at styrke børns fantasi, motorik, fællesskaber og almene trivsel. Der veksles mellem nærmiljø, kulturelle miljøer og arbejdes bredt i forhold til læringsmålene i den nye dagtilbudslov.
Alle dagtilbud i Nordfyns Kommune er lukket Grundlovsdag, d. 5. juni og juleaftensdag, d. 24. December.
Der er koordineret pasning i distriktet:
- Vinterferien, uge 7
- de tre dage op til påske
- fredag efter Kr. Himmelfart
- sommerferieugerne 28, 29 og 30
- Efterårsferien, uge 42
- dagene mellem jul og nytår
Dagplejen er som udgangspunkt lukket. Når vi kender antallet af børn der skal passes, dimensionerer vi antallet af åbne pladser.
Den koordinere pasning finder sted på tidspunkter, hvor vi traditionelt ved, at flest børn holder ferie.
Her er det samtidig muligt at tilrettelægge personalets ferieafvikling, så mest mulig personale er til stede, hvor der er flest børn i dagtilbud.
Det er vigtigt at I melder jeres ferie ind – også selv om i holder ferie på andre tidspunkter. Ferie/pauser fra hverdagen er vigtigt for både børn og voksne.
Til de børnehuse der har resursepladser
Tidlig forebyggende indsatser
I Nordfyns kommune arbejder vi tidlig forebyggende. Dette gøre bl.a. gennem
- Konsultative tværfaglige møder, her har dagtilbudspersonalet mulighed for faglig sparring fra samarbejdspartnere fra CLT (center for læring og trivsel)
- Dialogmøder med familier og netværk, hvor vi i samarbejde finder frem til indsatser, som vil kunne gribe børns udfordringer.
Fælles for begge initiativer er at sikre og fremme trivslen og udvikling for alle vores børn.
Alle medarbejdere har Første Hjælps kursus.
EVT. alle kursusbeviser fra medarbejderne.
Rapporter